Sto lat i dłużej? Dlaczego nie!

O długości naszego życia decydują geny, ale jedynie w 25%. Pozostałe 75% czynników – jak twierdzą naukowcy – to kwestia naszych wyborów i stylu życia.

Co należy zatem zrobić, aby funkcjonować jak najdłużej, pozostając sprawnym i samodzielnym?

Dan Buettner, amerykański badacz, pisarz i publicysta National Geographic, chcąc odpowiedzieć na to pytanie, przemierzył świat w poszukiwaniu społeczności, w których ludzie żyją sto lat i więcej. Wszystko po to, by u samego źródła rozwikłać tajemnicę długowieczności.

Gdzie „mieszka” długowieczność?

Wyjątkowe miejsca, które odwiedził Buettner, nazywane są „niebieskimi strefami”. Jego książka o  takim właśnie tytule jest efektem badań sposobu życia aktywnych seniorów z włoskiej Sardynii, Loma Lindy w Kalifornii, japońskiej wyspy Okinawa, Nicoyi na Kostaryce oraz  greckiej Ikarii.

Niebieskie strefy- okładka książki

Niebieskie strefy- okładka książki

Niezwykłość tych miejsc nie wynika ze szczególnych warunków klimatycznych czy innych specjalnych okoliczności. Po prostu ludzie od wielu pokoleń żyją tam według przekazywanych praw i rytuałów. Kształtują one ich styl życia, sposób odżywiania, wpływają na stan ducha oraz pozwalają osiągnąć sędziwy wiek, przy jednoczesnym zachowaniu dobrej formy i zdrowia.
Buettner określił nawet swoich bohaterów jako „nieprzeciętnie przeciętnych”, gdyż w gruncie rzeczy wiodą oni spokojne i zwykłe życie. Zaskakująco proste wydają się również przestrzegane od wieków zasady, którymi kierują się mieszkańcy „niebieskich stref”.

Najważniejsze z nich można ująć w dziewięciu punktach.

Dziewięć kroków do długowieczności

1. Zadbaj o naturalny ruch – witalni seniorzy nigdy nie chodzili na siłownię, nie uprawiali ekstremalnych sportów. Po prostu są aktywni bez specjalnie wymuszonego wysiłku: np. podczas pracy w ogródku, chodzenia pieszo czy krzątania się po domu.
2. Hara hachi bu – najadaj się tylko w 80% i wstawaj od stołu z  uczuciem lekkiego niedosytu.
3. Unikaj mięsa i przetworzonego jedzenia – jedz warzywa, zwłaszcza rośliny strączkowe (fasola, soja  w postaci tofu i miso) i orzechy.  Są one cennym źródłem antyoksydantów hamujących procesy starzenia. Używaj ziół – bylica japońska, imbir, kurkuma i czosnek to podstawowe przyprawy na Okinawie.
4. Pij czerwone wino, lecz z umiarem (jeden kieliszek dziennie nie zaszkodzi). Wino zawiera cenne polifenole – przeciwutleniacze utrzymujące układ krwionośny w dobrej kondycji.
5. Ikigai – znajdź powód, dla którego warto żyć ( hobby, pasje, nowe umiejętności).
6. Zwolnij, pozbądź się stresu – świat poczeka. Daj odpocząć umysłowi - medytuj, uprawiaj jogę.
7. Rozwijaj życie wewnętrzne poprzez uczestnictwo we wspólnocie duchowej.  Wiara wzmacnia pozytywne myślenie, a to wpływa na dobre samopoczucie.
8. Pielęgnuj związki –  rodzina i krewni na pierwszym miejscu.
9. Dbaj o przyjaźnie i znajomości – serdeczne kontakty z ludźmi to cenne wsparcie, zwłaszcza w trudnych momentach.

Oczywistość tych dziewięciu reguł uświadamia nam, jak bardzo współczesny człowiek oddalił się od swojego naturalnego rytmu w pogoni za iluzoryczną wizją szczęścia. Stres, skutki braku wyraźnego podziału na pracę i odpoczynek stają się wyraźnie odczuwalne. Luksusem jest już nie pieniądz, ale czas wolny. Ciągle nie wystarcza go na kontakty z ludźmi czy zdrowy i świadomy posiłek. Wszystko to ma wpływ na stan ciała i psychiki i oczywiście długość i jakość życia.

Jak słusznie powiedziała stusiedmioletnia bohaterka książki, Raffaella Monne z Sardynii: „Życie jest krótkie. Nie pędź tak, bo go nie zauważysz”.
Buettner opisuje wzruszające ludzkie historie, pełne ciepła i mądrości. Choć w tle fabuły zmieniają się miejsca, przyroda i kontekst kulturowy, to postacie łączy jedno – docenianie i celebrowanie  każdej chwili.
Kiedy dobrze zrozumiemy te dziewięć zasad i będziemy je praktykować na co dzień, mamy duże szanse stworzyć własną, „niebieską przystań” i na długo zachować młodzieńczy wigor i radość życia.

Aby obejrzeć zdjęcia z fascynującej wyprawy D. Buettnera na stronie National Geographic

kliknij tutaj.


Autorką wpisu jest Marta Szymańska – dyplomowany kulturoznawca, germanista i technik farmaceutyczny. Jej głównymi zainteresowaniami są od zawsze: ekologia, produkty naturalne- kosmetyki, żywność; zdrowe i świadome życie.
Idzie przez świat z otwartymi oczami, by nie przegapić niczego co się właśnie pojawia.

Komentarze

komentarze

Komentarze: 2

aleksandra

2014-06-27 23:14:05 Odpowiedz

Z dużą uwagą przeczytałam twoje wypowiedzi. Uważam, że są bardzo ciekawe i zawierają wiele mądrości życiowych. Zachęcam Cię do pisania, bardzo chętnie będę czytała Twoje artykuły.
aleksandra P

    Redakcja

    2014-06-27 23:22:18 Odpowiedz

    Dziękuję! To mocno dopinguje do dalszych wpisów.

Dodaj komentarz