Joga dla seniorów
  • Dodano:

    18 września 2014

  • Przez:
  • Kategorie:Forma
  • Komentarze:

    1

Joga praktykowana w takiej postaci, w jakiej znamy ją dziś, przeszła bardzo długą drogę i wiele przemian.

Z tajnej wiedzy przekazywanej z nauczyciela na ucznia, dostępnej tylko dla wybranych mężczyzn,   i to wyłącznie w Indiach, stała się formą aktywności uprawianą w powszechnie dzisiaj istniejących centrach jogi na całym świecie i w wielu klubach fitness.

Powstało wiele metod jej praktykowania. Jedne koncentrują się bardziej na medytacji, inne kładą nacisk na ćwiczenia oddechowe i pozycje, które przybierają formy od dynamicznych po łagodne. Joga w jeszcze innych odmianach łączy te wszystkie aspekty. W tej różnorodności każdy z nas może odnaleźć sposób, który na tym etapie życia będzie nam służył, odżywiał nas i rozwijał. Ponieważ joga, z definicji, łączy. Pomaga zrozumieć połączenia między ciałem, oddechem, emocjami i stanem umysłu.  To konkretne techniki, które poprawiają jakość życia.

Asany, czyli pozycje

Joga i jej pozycje, czyli asany, oraz ćwiczenia oddechowe, czyli pranajama, to wspaniałe metody, dzięki którym możemy całościowo zadbać o swoje zdrowie.

Wiele pozycji wziętych z jogi używa się od lat w rehabilitacji i fizjoterapii (np. znanego wszystkim “kociego grzbietu” czy “kobry”).

Coraz częściej też joga służy samym sportowcom z różnych dyscyplin jako forma regeneracji i relaksu, sposób poprawy koordynacji i koncentracji, trening rozciągania itp.

Asany są bardzo różnorodne i działają całościowo na organizm. Od wzmocnienia mięśni i stawów, zwiększenia elastyczności, po stymulację układu hormonalnego czy regenerację i wzmocnienie układu nerwowego. Każda pozycja działa na wielu poziomach, a dobrze dobrana sekwencja pozycji może przynosić wielkie korzyści dla całego organizmu.

Ćwiczenia, które oferuje joga, poprawiają postawę i rozwijają poczucie równowagi. Umożliwiają wszechstronną pracę mięśni (skracanie, wydłużanie, rozszerzanie, przywodzenie, odwodzenie) i prawidłową pracę stawów. Kręgosłup wykonuje wszystkie możliwe dla siebie ruchy: rozciąganie w pionie, rozciąganie boczne, skręt, wygięcie w tył i w przód. Są pozycje działające rozgrzewająco i pobudzająco oraz takie, które koją układ nerwowy i wyciszają.

Joga pomaga kobietom w utrzymaniu równowagi hormonalnej – ćwiczenia można dopasować umiejętnie do swojego etapu w życiu czy cyklu miesięcznego. A wiele pozycji przynosi ulgę w kobiecych dolegliwościach – np. związanych z menstruacją i menopauzą.

Wraz z pracą w pozycjach zaczyna się praca z oddechem, ponieważ jest to nieodłączna część praktyki jogi. Już wykonując asany, uczymy się świadomie oddychać i koordynować ruchy ciała wraz z wdechem i wydechem, zyskując więcej przestrzeni w płucach i dotleniając cały organizm.

Istnieją też ćwiczenia oddechowe, zwane pranajamą, które wykonujemy jako osobną część praktyki, często w pozycjach relaksacyjnych i medytacyjnych. Dzięki nim świadomość oddechu się pogłębia, a wydolność oddechowa znacznie zwiększa.

Im więcej świadomości i równowagi pojawi się na poziomie ciała i oddechu, tym łatwiej będzie nam odnaleźć harmonię na poziomie emocjonalnym i radzić sobie ze stresem.

Joga – początek praktyki

Aby joga przyniosła nam korzyści, nie musimy mieć ciała cyrkowca, zmieniać wyznania czy być weganinem. Startujemy z tego miejsca, w którym jesteśmy, i z tym, czym dysponujemy. Zacząć można w każdym wieku, a ćwiczenia dopasować do swojego stanu zdrowia i możliwości.

Oczywiście najlepiej zaczynać pod okiem doświadczonego nauczyciela, więc warto zorientować się w swojej okolicy, jakie są szkoły jogi i jakiego rodzaju zajęcia prowadzą. Polecam zaczynać od podstaw, z grupą początkującą.

Jeśli masz problemy zdrowotne, koniecznie poinformuj o tym osobę prowadzącą przed zajęciami, może zasugeruje zmianę grupy na taką, w której lepiej zadbają o Twój problem. W bardziej skomplikowanych przypadkach warto skorzystać z zajęć indywidualnych oferowanych już przez większość szkół.

Niezależnie od udziału w zajęciach jogi, zachęcam też bardzo, aby wykonywać codziennie kilka ćwiczeń samodzielnie w domu. To zdrowy nawyk. Lepiej zadziała codzienne 10-15 minut niż 60 minut raz w tygodniu. Wybieraj na początek te pozycje, które sprawiają Ci radość, przyjemnie rozciągają i przynoszą ulgę.

Joga dla seniorów

Ogromnym atutem jogi jest możliwość praktykowania przez całe życie. Joga ćwiczona w starszym wieku może opóźnić nieco proces starzenia organizmu i pozwolić cieszyć się dłużej dobrą kondycją. Przy regularnych i odpowiednio dobranych ćwiczeniach na pewno poprawi się ogólna sprawność.

To, co moim zdaniem odróżnia jogę dla seniorów od innych form ruchu, to połączenie dbania o kondycję z odpowiednią regeneracją i relaksem. Wraz z ćwiczeniami wzmacniającymi i poprawiającymi elastyczność joga dysponuje wieloma technikami, które głęboko i w bezpieczny sposób dotleniają cały organizm, poprawiając znacząco witalność i odporność.

Jeszcze inna zaleta to techniki terapeutyczne – umiejętne dobieranie pozycji jogi do problemów zdrowotnych, np. związanych z kręgosłupem, stawami, sercem. Gdy trafimy do doświadczonego nauczyciela, będzie on w stanie, używając swojej wiedzy i różnych pomocy (krzesło, ściana, pasek itp.) dopasować tak ćwiczenia, aby joga przyniosła ulgę np. w bólu pleców czy nadciśnieniu.

Regularne ćwiczenia

Aby joga i jakiekolwiek ćwiczenia mogły zadziałać, trzeba dać im szansę i wykonywać je regularnie. Najlepiej rozpocząć od dwóch, trzech razy w tygodniu – w grupie łagodnej, dla seniorów. Jeśli nie ma takiej możliwości, można dołączyć do grupy początkującej, ale należy wtedy ćwiczyć pod specjalnym nadzorem nauczyciela lub umówić się na zajęcia indywidualne. Coraz aktywniej działają też grupy seniorów, które same organizują dla siebie zajęcia. Warto ich poszukać i się przyłączyć.

joga

Ania Brzegowa instruktorka jogi

Ania Brzegowa- instruktorka jogi z kilkunastoletnim doświadczeniem. Praktykuje różne style jogi, aby odnajdywać w ciele radość z ruchu i spokój umysłu. Obecnie prowadzi indywidualne zajęcia jogi za pomocą Skype’a, dopasowując program lekcji do potrzeb uczestników. Regularnie organizuje weekendowe warsztaty oraz wakacyjne wyjazdy z praktyką jogi. W tym roku wydaje również e-book z ćwiczeniami jogi dla początkujących. Zdobywała doświadczenie przez wiele lat w szkołach jogi w Krakowie, prowadziła przez siedem lat szkołę jogi w Zakopanem, skończyła kurs nauczycielski metody Iyengara, biorąc udział w warsztatach dla nauczycieli w Polsce i za granicą.

Komentarze

komentarze

Komentarze: 1

Alicja

2014-10-18 23:21:01 Odpowiedz

Joga to świetne ćwiczenia wzmacniające ciało i duszę. Wiem coś o tym bo uczestniczyłam w zajęciach ale tylko jeden raz w tygodniu przez kilka miesięcy. Nasza grupa składała się z około 15 osób w różnym wieku . Były panie 30-letnie i 40-letnie i ja 60-letnia. W porównaniu z młodszymi uczestniczkami wykonywane przeze mnie niektóre ćwiczenia wypadały mizernie. To trochę zniechęciło mnie do ćwiczeń i zrezygnowałam z zajęć po kilku miesiącach. Może gdybym ćwiczyła z równolatkami chodziłabym na zajęcia do tej pory. Alicja

Dodaj komentarz