zdjęcie:shutterstock
  • Dodano:

    13 stycznia 2016

  • Przez:
  • Kategorie:Forma
  • Komentarze:

    2

CHIŃSKA FILOZOFIA ZDROWEGO ŻYCIA, CZYLI CZŁOWIEK I JEGO ENERGIA.

CZYM JEST QIGONG?

守株待兔 – Shou Zhu Dai Tu (transkrypcja na alfabet łaciński; pinyin) to nazwa przysłowia wywodzącego się z historii opisanej w III wieku p.n.e. przez chińskiego filozofa Han Fei. Opowiada ona o rolniku żyjącym w małej wiosce o nazwie Song, który od lat ciężko pracował w polu. Pewnego popołudnia w drzewo, pod którym odpoczywał, uderzył rozpędzony królik, stając się przysmakiem na obfitą kolację. Od tej chwili mężczyzna porzucił swoje mozolne zajęcie na rzecz bezczynnego siedzenia pod tym samym drzewem, czekając na łatwą zdobycz- kolejnego królika. Nigdy się już żaden nie zjawił, a pozostawione bez opieki pole przestało wydawać plony.
Ta historia wrosła w kulturę chińską i zapewne przetrwa w myśli kolejnych pokoleń, negując postawę biernego oczekiwania na dokonanie się czegoś niemożliwego, często przy wykorzystaniu wysiłku innych, tym samym afirmując odwagę w podejmowaniu indywidualnych starań.

Chińczycy już od ponad dwóch tysięcy lat stosują zasadę aktywności, również w kwestii dbania o swoje zdrowie. Zgodnie z ich przekonaniami, człowiek jest w stanie cieszyć się długim życiem w świetnej formie, jeśli tylko dba o siebie systematycznie i świadomie.

Sprawdzoną metodą wspierającą organizm są starochińskie ćwiczenia oddechowo-ruchowe: Qigong (wym. czikung), których nazwę można tłumaczyć jako: „pracę ze swoją energią życiową” („qi” – siła życiowa, „gong” – praca).
W Chinach Qigong jest jednym z najważniejszych sposobów pielęgnacji zdrowia, obok odpowiedniego odżywiania (dieta wg 5 przemian), ziołolecznictwa, akupunktury, moksy i praktykowania starożytnej formy masażu – Tui Na.

Wszystkie powyższe rodzaje terapii mają na celu przywracanie harmonijnego przepływu energii „qi” w ciele człowieka i należą do kanonu Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, która niewątpliwie jest skarbnicą wiedzy na temat prawidłowego przemieszczania się „qi” w organizmie.

Czym dokładnie jest energia „qi” i dlaczego tak istotne jest dbanie o nią poprzez ćwiczenia Qigong?

Starożytny system wierzeń chińskich określa „qi’ jako siłę witalną, energię życia. Jednak tę nazwę i znaczenie można przetłumaczyć na języki zachodnie tylko częściowo. Chiński symbol „qi” – 氣 jest połączeniem dwóch znaków w języku tradycyjnym: ryżu – 米 oraz unoszącej się przy jego gotowaniu – pary: 气 . Symbolem tym określili więc starożytni Chińczycy coś, co można poczuć, zobaczyć, lecz nie ma to kształtu, ani formy i jest związane z odczuciami. Według nich „qi” jest pierwotnym źródłem wszelkich życiowych procesów. Wypełnia ono wszechświat, w tym człowieka będącego jego częścią.

Według filozofii oraz Tradycyjnej Medycyny Chińskiej – człowiek posiada swoje własne „qi”, które przepływa w nim poprzez sieć dwunastu głównych kanałów – tzw. meridianów (łącznie jest ich w ciele 32). Ruch energii „qi” w człowieku to – życie. Kiedy odbywa się on właściwie, bez przeszkód i blokad – organizm jest zdrowy, natomiast wszelkie zakłócenia w przemieszczaniu się energii pogarszają jakość życia oraz przyspieszają rozwój chorób.

Ciało pozyskuje swoją codzienną, całkowitą energię z trzech źródeł:
yuan qi – esencja wrodzona, pierwotna (odziedziczona po rodzicach). Jako jedyna jest ona nieodnawialna, jej zasób jest ograniczony i z biegiem czasu ulega zużyciu. Rozważny styl życia ma duże znaczenie dla właściwego podtrzymania zasobów energii wrodzonej.
gu qi – energia pozyskiwana z pożywienia, posiada ona największy udział wśród odnawialnych energii organizmu. Dlatego tak dużą wagę Chińczycy przywiązują do odpowiedniego sposobu żywienia. Początki dietetyki chińskiej sięgają okresu dynastii Zhou (ok. 1100 – 700 p.n.e.). Dietetycy byli wówczas najbardziej liczącą się grupą lekarzy.
kong qi – energia otrzymywana z powietrza, jak pisali w starożytności – z oceanu energii wszechświata. Pozyskuje się ją całą powierzchnią skóry i włosów. Tutaj ogromną rolę odgrywają ćwiczenia Qigong, które silnie wzmacniają otrzymywaną energię.

Początki Qigong

Pierwsze wzmianki o ruchach przypominających taniec pochodzą jeszcze z okresu panowania dynastii Han. Mistrz akupunktury i ojciec chińskiej chirurgii Hua Tuo opracował ćwiczenia naśladujące ruchy pięciu zwierząt: jelenia, niedźwiedzia, tygrysa, małpy oraz żurawia. Zalecał je pacjentom dla regulacji krążenia „qi” oraz krwi, a także właściwego oddechu. Ten zestaw ruchów obecnie znajdziemy w większości systemów kung-fu, mimo iż początkowo nie należał on do sztuk walki, lecz służył do usprawnienia ciała i pobudzenia umysłu. Tysiące lat praktyki pokazało ogromną skuteczność tego zestawu ćwiczeń w leczeniu wielu schorzeń, jak również zaowocowało powstaniem jego bardzo licznych odmian.
Wszystkie rodzaje Qigong mają jednakże wspólny cel: służą umacnianiu wewnętrznej energii „qi” pobieranej przez człowieka podczas oddychania, koncentrują się na oddechu, myśli oraz pozycji ciała.

Główne szkoły Qigong

W Chinach istnieje pięć głównych szkół Qigong wywodzących się z kultury i tradycji tego kraju: taoistyczna – łącząca praktyki Qigong z rozkoszowaniem się naturą; buddyjska – kładąca nacisk na ćwiczenia umysłowe oraz na rozwijanie dyscypliny duchowej; konfucjańska, której głównym celem jest osiągnięcie stanu spokoju, ukojenia wraz z rozwojem wartości moralnych człowieka; szkoła bokserska, która ma za zadanie rozwijać indywidualne predyspozycje służące do obrony przeciw moralnym oraz fizycznym aktom wroga. Piątą szkołę stanowi Qigong medyczny (np. Styl Lecącego Żurawia) skupiający się na ruchach zapobiegających chorobom, umocnieniu zdrowia oraz przedłużeniu życia.
Badacze wpływu Qigong na zdrowie twierdzą, iż obecnie na terenie Chin istnieje ponad tysiąc jego odmian. Są one kombinacją powyższych pięciu elementów chińskiej kultury i uwzględniają najnowsze odkrycia medycyny oraz badań naukowych nad energią wewnętrzną człowieka. Dużą popularnością, także poza Azją, cieszy się obecnie styl: Guolin Qigong ze względu na jego dobroczynne działanie w profilaktyce i leczeniu choroby nowotworowej.

Światowy dzień Tai Chi i Qigong, Poznań 2015, zdjęcie: Karol Jankowski

Moc korzyści dla zdrowia

Starochińskie ćwiczenia są niezwykle korzystne dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich organów wewnętrznych i układów w organizmie. Qigong wspomaga leczenie chorób przewlekłych i trudno uleczalnych, skraca czas rekonwalescencji, reguluje ciśnienie, poziom cukru i cholesterolu, polepsza wentylację płuc, wzmacnia kości, zwiększa elastyczność mięśni i ścięgien. Metoda jest także doskonałym relaksem dla umysłu – poprawia koncentrację, pomaga zapanować nad naszymi emocjami, zwłaszcza w sytuacjach stresowych, działa antydepresyjnie i opóźnia procesy starzenia.

Qigong Styl Lecący Żuraw zdjęcie: M. Szymańska

Qigong może ćwiczyć każdy bez względu na wiek czy stan zdrowia, odpowiednio dobierając jego rodzaj do swojej kondycji psycho-fizycznej. Istnieją bowiem techniki nastawione na poprawę ogólnego funkcjonowania organizmu, które powinny być praktykowane codziennie i przez całe życie oraz style terapeutyczne, ukierunkowane na leczenie konkretnych schorzeń. Młodzi, seniorzy, sportowcy, osoby niepełnosprawne – wszyscy poczują pozytywne efekty ćwiczeń.

Aby jednak praktyka Qigong przyniosła właściwe rezultaty należy przede wszystkim przyjąć odpowiedzialną, aktywną postawę oraz znaleźć silną motywację, którą niewątpliwie stanowi zdrowe i długie życie. Naprawdę warto!

Anna Kokesz – Autorka powieści podróżniczej pt. „Tysiąc rupii”. Zafascynowana kulturą Indii, Tradycyjną Chińską Medycyną oraz językiem greckim. Z wykształcenia socjolog i pedagog  z zainteresowaniami krążącymi wokół zagadnień filmowych, fotograficznych, tanecznych oraz nauk psychologicznych. Wierzy w siłę tkwiącą w każdym z nas i jej wpływem na samouzdrawianie. Praktykuje Luohan Qigong.

Komentarze

komentarze

Komentarze: 2

Danka

2016-01-25 21:37:48 Odpowiedz

Ćwiczę qigong ( styl Lecący Żuraw) od przeszło 20 lat i potwierdzam jego dobroczynne działanie. Uważam, że zbyt szybko oddajemy nasze zdrowie w ręce fachowców – medyków i farmaceutów, a wystarczy tylko pól godziny ćwiczeń dziennie by na długo zachować zdrowie i sprawność.

Teresa

2016-01-28 12:55:17 Odpowiedz

Dobiegam siedemdziesiątki. Od 22 lat ćwiczę Q.Lecacego Żurawia i potwierdzam lecznicze i zapobiegawcze działanie tych praktyk. Kiedy dawno temu zaczynałam było z moim zdrowiem gorzej, niż teraz.
Polecam
Teresa

Dodaj komentarz