zdjęcie: shutterstock
  • Dodano:

    17 września 2014

  • Przez:
  • Kategorie:Forma
  • Komentarze:

    2

Naturalny ruch, a więc wysiłek fizyczny, wykonywany niejako przy okazji innych czynności takich jak praca w ogrodzie a nawet sprzątanie czy robienie zakupów jest- jak się okazuje również sposobem na zachowanie  formy przez całe życie.

Dan Buettner publicysta National Geographic i badacz długowieczności zauważył, że najdłużej żyjący ludzie nigdy nie uprawiali ekstremalnych sportów związanych z wielkim wysiłkiem, adrenaliną czy chwilową modą, a swoją witalność zawdzięczają codziennym, regularnym czynnościom, w które ruch jest wpleciony  naturalnie.

Nie spotkacie zatem kandydatów na stulatków na maratonach, triatlonach czy na siłowni.  Ich aktywność jest pozbawiona szaleństwa, wymyka się trendom i nie wiąże z wydatkami na specjalistyczny sprzęt. Należy pamiętać, że sport zawodowy nie buduje zdrowia, lecz zazwyczaj bezwzględnie wykorzystuje zdrowie idealne.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) właśnie umiarkowana aktywność fizyczna  w wymiarze około 30 minut co najmniej 5 dni w tygodniu jest wyjątkowo korzystna dla kondycji fizycznej, ale ćwiczenia należy wykonywać systematycznie. Warto zatem uczynić z ruchu zdrowy nawyk.

Witalni seniorzy i ruch

Seniorzy z Okinawy chętnie i często pracują w ogrodzie. Pielęgnowanie roślin- schylanie się, przenoszenie plonów, podlewanie zapewnia wszechstronny i bezpłatny fitness, a dodatkowo mamy zdrowe warzywa i owoce z własnej, ekologicznej uprawy.

Kolejnym przykładem są  stulatkowie z Sardynii- pasterze codziennie pokonują kilka kilometrów pieszo i najstarsi mieszkańcy Loma Linda w Kalifornii preferujący długie spacery.

Taka aktywność nic nie kosztuje, nie obciąża stawów jak bieganie, polepsza krążenie, procesy trawienia i uspokaja, zwłaszcza gdy przebywamy w otoczeniu  przyrody.

Dobrze też, jeżeli ruch jest związany z naszą pasją, tym chętniej go wykonujemy, bez poczucia przymusu.

Godna polecania jest tradycyjna gimnastyka. Proste ćwiczenia mają niezwykłą moc, wzmacniają mięśnie i poprawiają wyczucie równowagi, co ma ogromne znaczenie w podeszłym wieku.

Podobnie joga i ćwiczenia Feldenkraisa są łagodnym, lecz skutecznym rodzajem aktywności.

Doświadczony nauczyciel dopasuje ćwiczenia tak, aby przynieść ulgę w konkretnych problemach np. w bólu pleców. Wystarczy praktykować 2 razy w tygodniu, aby zauważyć efekty.

Oto kilka prostych sposobów na wprowadzenie dodatkowej porcji ruchu w nasze życie:

  • Po mniejsze zakupy udajmy się na piechotę lub rowerem.
  • Zrezygnujmy z windy czy ruchomych schodów, robiąc kilka dodatkowych kroków.
  • Dla rozwijania poczucia równowagi spróbujmy postać chwilę na jednej nodze np.: przy zmywaniu naczyń.
  • Jadąc tramwajem czy autobusem wysiądźmy przystanek wcześniej, aby zrobić dodatkowy spacer.

Nawet niewielkie zmiany, mogą przerodzić się w zdrowe nawyki, dzięki którym  ruch stanie się naszą naturalną potrzebą i sprzymierzeńcem.

Marta Szymańska – dyplomowany kulturoznawca, germanista i technik farmaceutyczny. Jej głównymi zainteresowaniami są od zawsze: ekologia, produkty naturalne- kosmetyki, żywność; zdrowe i świadome życie. Idzie przez świat z otwartymi oczami, by nie przegapić niczego co się właśnie pojawia.

Komentarze

komentarze

Komentarze: 2

Seniorka Basia

2014-10-20 10:51:21 Odpowiedz

Ruch to zdrowie ! To hasło takie oczywiste i prawdziwe, ale nie zawsze stosowane na co dzień. Na swoim przykładzie mogę stwierdzić, że są takie dni gdy wydaje mi się, iż mogę „góry przenosić” i wtedy biorę kijki i idę kilka kilometrów albo jadę rowerem lub pracuję na działce. Ale są również takie chwile, że najchętniej siedziałabym godzinami w domu w fotelu przed telewizorem lub komputerem. Wiem, że to brak konsekwencji i zdeterminowania jest powodem braku systematyczności w moim postępowaniu, ale i tak jestem z siebie dumna, że mając prawie 70 lat, jeszcze mogę i chcę żyć aktywnie. Dziękuje za świetny „esencjonalny” artykuł i pozdrawiam autorkę. Seniorka Basia

Redakcja

2014-10-20 11:40:18 Odpowiedz

Pani Basiu, warto zachować zdrowy balans: czasem się poruszać, a czasem odpocząć w fotelu.
Wszystko z umiarem i bez przymusu. Pozdrawiamy!

Dodaj komentarz