zdjęcie: shutterstock

Suplementy diety cieszą się coraz większą popularnością. Świadczy o tym dynamiczny rozwój tej branży – około 8% wzrost rynku w skali roku.
Zresztą wystarczy tylko włączyć telewizję i obejrzeć blok reklam lub zerknąć na półki w aptece.
Czy jednak warto podążać za tym trendem i stosować suplementy diety, czy też nie?

Świadomy wybór

Temat wywołuje wiele kontrowersji. Niektórzy przypisują suplementom diety właściwości lecznicze, oczekując skutecznego i szybkiego rozwiązania dla swoich problemów zdrowotnych, wierzą w ich bezpieczeństwo związane z łatwą dostępnością, bywa, że stosują własne dawki wg zasady „im więcej tym lepiej”. Inni natomiast podchodzą do suplementacji sceptycznie, zarzucając preparatom słabe działanie lub jego brak a nawet szkodliwość.

Dlatego warto przyjrzeć się faktom, aby świadomie i właściwie korzystać z działania suplementów diety.

Suplement diety to nie lek

Przede wszystkim należy zrozumieć, czym są suplementy diety i jaka jest ich rola.

Suplementy diety nie są produktami leczniczymi, chociaż tak jak one występują w postaci tabletek, kapsułek, drażetek, syropów, czy płynnych wyciągów i można je kupić także w aptece.
Suplement diety to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie prawidłowej diety. Stanowi skoncentrowane źródło witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy czy fizjologiczny. Lek natomiast stosowany jest w celu zapobiegania chorobom lub ich leczenia.

W przypadkach osłabienia organizmu lub niedoboru witamin i minerałów suplement będzie wspomagać funkcjonowanie organizmu- układu odpornościowego, poszczególnych organów, metabolizmu, co w konsekwencji wpłynie dobroczynnie na stan zdrowia. Nie jest on jednak środkiem terapeutycznym.

Produkcja, sprzedaż i kontrola jakości suplementów diety tak jak żywności podlega Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu. Wymagania tu są znacznie niższe, a kontrole rzadsze niż w przypadku leków, dlatego suplementy łatwo mogą się stać przedmiotem nielegalnych procederów, takich jak: skład niezgodny z zadeklarowanym na etykiecie, obecność substancji niedozwolonych a nawet zagrażających zdrowiu. Należy więc zwracać uwagę zarówno na to gdzie kupujemy (apteka, sklep, bazar, Internet) suplementy diety, jak również na wiarygodność i renomę ich producenta. Najlepiej jest oczywiście wybrać aptekę.


KUPUJ SUPLEMENTY DIETY TYLKO Z ZAUFANYCH ŹRÓDEŁ
Sprawdź czy dany preparat znajduje się w wykazie zgłoszonych suplementów diety i jaki jest jego status.
Informacje znajdziesz na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Nie kupuj suplementów, jeśli nie znajdziesz ich w powyższym wykazie.


O czym należy jeszcze pamiętać?

Suplementy wpływają na organizm. Nie mogą być jednak stosowane zamiast zróżnicowanej diety, nie są „drogą na skróty”.
Przede wszystkim trzeba prowadzić zdrowy tryb życia i dbać o aktywność fizyczną, a organizmowi dostarczać odpowiednią ilość składników odżywczych wraz z pożywieniem.

Tak jak w przypadku produktów leczniczych, przed zastosowaniem suplementu należy zapoznać się z opakowaniem lub ulotką i przestrzegać wskazań, zaleceń i dawkowania, gdyż substancje w nich zawarte użyte w niewłaściwy sposób mogą wpływać na gospodarkę wodno-elektrolitową, a nawet funkcjonowanie ważnych organów – nerek czy wątroby.

Korzystanie z suplementów diety wymaga więc uważności i rozsądku. Stosowane w określonych przypadkach i w zalecanej dziennej porcji do spożycia uzupełnią naszą dietę, polepszą samopoczucie i pomogą wzmocnić kondycję ciała.
Należy też zawsze informować lekarza lub farmaceutę, jeśli – zażywając leki – stosujemy suplementy, ponieważ mogą wchodzić w interakcje z produktami leczniczymi.

Konsultacja zamiast spekulacji

Wiele osób kupując suplementy diety kieruje się wyłącznie reklamą, poradami w Internecie, będącymi często kryptoreklamą, opiniami opartymi na pseudonaukowych teoriach spiskowych czy własną diagnozą.
Nawet z racji tego, że każdy organizm jest inny,  przyjmowanie suplementów diety powinno być konsultowane indywidualnie ze specjalistą: lekarzem, farmaceutą lub dietetykiem czy nawet poprzedzone odpowiednimi badaniami. Tylko wówczas suplementacja może przynieść oczekiwane i pozytywne efekty.

Marta Szymańska

Komentarze

komentarze

Komentarze: 2

Smacznie i zdrowo

2016-02-21 14:17:45 Odpowiedz

Jesli nie ma takiej potrzeby naklepszym „suplementem diety” sa warzywa i owoce
Bardzo wartosciowy post super sie czyta

http://www.smaczniezdrowoblog.wordpress.com

Ewa

2016-02-21 16:50:24 Odpowiedz

Bardzo pouczająca i potrzebna informacja dla osób korzystających z suplementów diety.

Dodaj komentarz